Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Mobbing eller granskning?

Lämna en kommentar

De senaste veckorna har ett flertal episoder inom Sverigedemokraterna uppdagats. Vissa tycker att det är skandal, andra bara tragiskt att män på höga poster i partiet uttryckt åsikter som inte är helt rumsrena. Självklart är detta helt förkastligt, rasism och sexism är inte ok.
Men vi – som kallar oss för de etablerade partierna – måste börja ta ansvar för att debatten med sd blir saklig.
Idag kom nyheten att sd når sin högsta notering någonsin, 8,6 procent, efter de senaste veckornas händelser (Novus). ”Äran” för detta tillskrivs i nyhetsrapporteringen de svenska medierna. Väljare som intervjuats anser att mediadrevet mer eller mindre utsatt sd för mobbing. Precis det jag varnade för i ett blogginlägg förra veckan.
Jag vill inte att sd blir ett 10-15-procentsparti nästa val, därför är jag beredd att diskutera hur vi kan föra debatten för att den ska bli rättvisande och nyanserad. Vi måste börja prata sakfrågor, inte driva järnrörsdebatter – personligen anser jag att den inte hör hemma i vår lokala och regionala politik. Många av mina kollegor är på god väg, andra har en bit kvar.
Det ska bli intressant att följa kommentarerna i media under dagen med anledning av dagens opinionsmätning, jag misstänker att jag inte har bloggat för sista gången i frågan.

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

