Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

En ambulans i hela Blekinge – inte särskilt trovärdigt, men….

Lämna en kommentar

Jag var i går i Gamleby på ambulansstationen och hade en pressträff med mina kollegor från Alliansen i landstinget (länk VästerviksTidningen artikel). Sedan flera år tillbaka är denna ambulansstation endast bemannad kontorstid, alltså endast dagtid måndag till fredag. Med andra ord finns det ingen ambulanstäckning i hela norra Västerviks kommun under kvällar, nätter och helger. I hela kommunen finns under dessa perioder två ambulanser, varav en i princip hela tiden transporterar patienter till Kalmar, Linköping osv. I realiteten innebär detta att hela Västerviks kommun, kvällar, nätter och helger har EN ambulans. En ambulans ska se till att alla vi som bor i kommunen är trygga om det värsta tänkbara händer, en stroke, ett hjärtstopp (med bara några minuter i tid för att kunna rädda patienten), en trafikolycka (gud förbjude att det är flera skadade), en stor arbetsplatsolycka osv. En ambulans ska akut kunna finnas nära ett område som är lika stort som Blekinge. Dessutom ett område med tiotusentals turister under sommaren och en av Sveriges största skärgårdar.

Ursäkta om jag låter lite negativ, men jag tycker att detta inte känns så värst tryggt. Själv bor jag hundra meter från sjukhuset men det är inte alla som har det så bra. Det är väl bara att hoppas på att jag är så pass pigg om jag får en hjärtinfarkt så jag kan promenera till akuten…

För att ytterligare komplicera problembilden så har vi också börjat missbruka såväl ambulansen som akuten. Jag får berättat för mig skräckhistorier om hur man ringer ambulans vid menssmärtor, hur folk med influensa åker till akuten (med risk för att smitta ner alla andra patienter och personal). Jag ägnar mycket tid åt att fundera på hur det har kunnat bli så? Vilken kategori av människor är det som överanvänder vården vid åkommor som man i alla år innan har vårdat hemma, själv? Är det någon slags ny osäkerhet som har gjort att vi hamnat i en situation när allt fler relativt friska tenderar att tränga undan de riktigt sjuka? Det ska bli intressant att följa alla kartläggningar om hur den akuta vården nyttjas. Det kanske är så att vi måste hitta nya vårdnivåer – om folk är så osäkra på hur man sköter sin egenvård.

Som sagt – komplicerade, intressanta och viktiga frågor. Hur som helst är det viktigt att vården finns där när vi behöver den som mest, när det värsta tänkbara har hänt just oss – då måste vi vara helt säkra på att vi får den hjälp som vi behöver och som vi faktiskt har betalat för.

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

