Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Skönt att få rätt ibland…

Lämna en kommentar

Strax efter nyår skrev jag en insändare i VästerviksTidningen och på den här bloggen http://www.vt.se/opinion/debatt/?articleid=6264138

Idag sitter jag med S-V-MP-budgeten för 2013-15 i min hand och vad hittar jag där? Jo, en satsning på nya lokaler för hälsocentralen i Gamleby. Härligt att man förhoppningsvis gör en satsning i norra kommunen. Ja, sen får vi se om det blir verkstad också – inte bara vackra ord i en landstingsplan…

I samma dokument signalerar man även om förändringar för vårt vårdval (SVMP: Hälsoval). Dels kommer man att undersöka ett samarbete över länsgränserna, gott. Idag har vi ju avtal med andra länder inom EU så inom landet borde detta inte vara ett oöverstigligt problem. Dessutom  kommer man att arbeta fram en glesbygdsersättning till vissa vårdvalsenheter för att kompensera de geografiska skillnaderna i vår avlånga och glesbefolkade län. Jag hoppas innerligt att min hemkommun kommer få en mer rättvis vård efter en sådan reform.

Nu är det bara att hålla alla tillgängliga tummar för att detta blir verkstad och inte bara en massa vackra ord! Jag lovar att återkomma i frågan!

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

