Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Återförening…

Lämna en kommentar

Idag tog jag en långpromenad efter några timmar i bilen och några riktigt bra möten. En av mina favoritrundor är från centrala Västervik, ut till Lysingsbadet, runt hela campingen längs havet och sen hem igen. Det är en härlig runda, och nu på hösten förändras omgivningarna från dag till dag.

Under vinterhalvåret hyr man ut vinterbonade stugor på Lysingsbadet till Migrationsverket. Verket lider just nu av en enorm brist på bra, vinterbonade boenden för alla flyktingar i behov av hjälp. Just nu anländer det flyktingar varje dag till Lysingsbadet, från hela världen. Man tror dock att de flesta kommer att vara syrianer denna vintern. Och visst känns det bra, att som västerviksbo kunna hjälpa folk som söker skydd och tak över huvudet. Och just nu – när vi får se fruktansvärda bilder på nyheterna från Syrien varje dag – känns det självklart att vi ska göra vårt yttersta för att ge människor på flykt en fredlig tillflyktsort.

Just idag såg jag en liten familj stå vid parkeringen med obeskrivligt förväntansfulla ansikten. När jag sedan mötte dem en stund senare hade en buss med nyanlända kommit. Och i den bussen fanns deras anhöriga. Vilken oerhörd lycka dessa människor måste känna! Jag kände själv hur berörd jag blev. Tänk själv att få fly från bomber, våld och mördande hals över huvud, till ett okänt kallt land. Bli placerad i en liten stuga på en vintertom camping. Du får leva varje dag i ovisshet om du får stanna, vart ska du ta vägen sen, vad har hänt hemma?  Och efter några veckor få återse dina kära som du förlorat någonstans på vägen….

Som sagt, det var nära att det kom en tår när jag såg deras återförening idag. Jag hoppas att fler får uppleva detta. Jag hoppas att alla vi i Sverige ställer upp nu när så många har det så svårt. Och att vi plockar fram så mycket empati och förståelse som vi bara förmår. Idag är jag mer stolt än vanligt över att vara Västervikare! 

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

