Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Nu är hösten här på riktigt!

Lämna en kommentar

Det har gått några veckor nu sedan jag flyttade hem från landet. Det blir fort mörkare och mörkare, snart får jag ha pannlampa på morgonpromenaderna.

På Skatteverket har vi kommit igång på allvar efter semestrarna, och nu i september har ytterligare 25 glada, duktiga, nya medarbetare börjat hos oss på HUS-sektionerna. Kul! Nu är vi runt 80 personer i Västervik som jobbar med detta, vilket lyft! Och vad många nya jobb… Jag är så glad att jag har fått vara med från början när det gäller den sk fakturamodellen (kunden får sin skattereduktion direkt på fakturan istället för att vänta tills deklarationen är godkänd och klar 1-2 år senare), det är ju bland det roligaste som finns att sjösätta ett helt nytt projekt och som blir så enormt välutnyttjat! Nu hoppas vi på fler skattereduktioner i framtiden, många spånar på skoj men jag tar det på högsta allvar. 

T ex är ju avdraget för resor inte mycket att hänga i julgranen. Jag pendlar till Kalmar och måste ta bilen för att få ihop schemat. Då måste jag först passera 9000 kronors-nivån för att överhuvudtaget komma i fråga när det gäller avdrag, sen får man dra av 18.50 per mil. Vad är det med dagens bensinpriser? Nä  – nu är det dags att vi i Kalmar län och andra glesbygdslän börjar lobba för lägre grundnivå och högre milavdrag om vi ska ha en chans att jobba i våra angränsande kommuner. Idag är det mer eller mindre ett nollsummespel, i alla fall för mig. 

Hösten ja,  det innebär också att vi kört igång på allvar med politiken. Det är full fart i landstinget med studiebesök, oppositionsarbete och förberedelser inför budget i november. Själv har jag satt upp ett nytt, fräscht vårdval i vårt län på önskelistan. Och varför inte ett gemensamt vårdval med grannlänen? Det vore ju toppen för en Vimmerbybo som jobbar i Nässjö att vara listad på vårdcentralen där? Dags att lösa det tycker jag. 

Och det är dags att se över KLTs ekonomi, vi är idag Sveriges sämsta län på att nyttja kollektivtrafik, samtidigt som vi är ett av de länen i Sverige som skickar in allra mest skattepengar till kollektivtrafiken. Som gammal mattelärare tycker jag att den ekvationen har sina brister. 

I kommuen har vi fullmäktige nu på måndag. Då ska en ny politisk organisation sjösättas. En spännande kväll – inte alla är överens. Jag ber att få återkomma med rapport om hur det gick. 

Nej, nu ska jag krypa upp i soffan, njuta av lite the och lite tv!

Trevlig helg!Bild

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

