Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Förebild!

Lämna en kommentar

Ibland funderar jag på vad jag skulle svara på frågan – vem har du som förebild? Det är ju ingen lätt nöt att knäcka, men nu tror jag mig ha svaret.

Alldeles nyss lade jag mig på soffan för att lyxvila lite, slog på tv:n och där var en dokumentär om Steve Jobs, Apples grundare, och kanske fadern till de moderna it-hjälpmedel vi har idag.

Han var så envis, så (dum)-dristig, han hade svåra motgångar, blev utslängd från sitt eget företag, startade ett nytt, Pixar, kom tillbaka till Apple, försonades med gamla fiender och lyckats skaka liv i ett döende Apple och skapa braksuccéer som iPod, iPhone och iPad. Steve Jobs hade som mycket ung en vision om datorns roll i vår vardag, hur tillgänglig den skulle vara. Och han använde varenda sekund av sitt liv till att genomföra sin vision, tillsammans med medarbetare som jobbade dygnet runt för att vara en del av det stora som skedde.

Jag tror att vi alla kan försöka applicera lite av hans kämparglöd i våra egna liv, att leva vår dröm och genomföra den trots att vi ibland utsätts för svåra motgångar och prövningar. Gör vi det så får vi också den där härliga bekräftelsen när vi lyckas – från andra, men också från oss själva.

Så – just nu är det han som är min förebild! (Ja just det, detta skrevs på min älskade MacBook Pro…)

Tack för allt Steve Jobs, världen hade varit så mycket tråkigare utan dig!

http://www.youtube.com/watch?v=OYecfV3ubP8

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

