Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Inspirerande dagar

Lämna en kommentar

Just nu pågår vårt Moderata Sverigemöte i Örebro. Det är en härlig blandning av seminarier, statsministertal och socialt mingel. För min egen del har det blivit en rad seminarier om sjukvård, bl a om vård inom EU, om vår framtida sjukvårdspolitik och om vårdvalet. Just vårdvalet tycker jag är oerhört intressant, och då främst utmaningen att utveckla det så att vi kan välja vård över länsgränserna. Personligen anser jag att vi måste höja ribban och arbeta mot ett nationellt vårdval, vilket innebär att vi som patienter kan lista oss på vilken vårdcentral som helst, oavsett länstillhörighet.

Redan idag har vi ett patientrörlighetsdirektiv inom EU som ska ge patienter i hela Europa att söka vård i vilket land som helst inom unionen. Då borde det ju inte vara så svårt att utfärda även ett patentrörlighetsdirektiv i Sverige…

Andra intryck jag tar med mig från konferensen är just det att vi i vårt parti arbetar FÖR människan och MOT systemet. Det är människors behov som ska leda oss politiker rätt, inte försvaret av tröga system som ofta kan härledas långt tillbaka i tiden. Vi måste anta utmaningen att hitta nya sätt att styra och leda på ett sätt som inte låser och förlamar den enskilda människan.

Jag har också lärt mig att under de närmaste tio åren kommer ca en halv miljon människor gå i pension. En halv miljon som besitter en oändlig kompetens som vi bör ta tillvara på. Och det innebär att vi inom tio år ska utbilda och förbereda en halv miljon unga människor som kan axla den arbetsinsats som fyrtiotalisterna stått för. En intressant utmaning!

Nu sätter vi oss snart i bilen och styr kosan mot vårt Kalmar län, fyllda av inspiration och arbetslust!

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

