Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Ett studiebesök kommer sällan ensamt…

Lämna en kommentar

Har den senaste veckan börjat med att göra studiebesök på egen hand i Tjust. I och med att jag kastades in lite oväntat i landstingspolitiken så känner jag att jag har ett stort kunskapsbehov, jag har ju aldrig arbetat med sjukvård så här finns mycket att lära.

Det började med en förmiddag på Rehab på Västerviks sjukhus där jag fick träffa sjuksköterskor bl a som jobbar med rehabilitering, smärta, geriatrik, äldreteamet (och mycket mycket annat visade det sig). En intressant verksamhet som dels visar att även ett relativt litet sjukhus klarar av att ha många strängar på sin lyra trots att man inte har en avdelning för varje insats. Nej, här jobbar man med många olika saker och klarar det bra samtidigt som man kastar sig in i nya intressanta projekt som äldreteamet. Teamet är numera permanent verksamhet inom ortopedin, ett arbetssätt som samlar kompetenser runt en äldre patient och arbetar för dennes bästa. I teamet ingår bl a läkare (geriatriker), sjuksköterska, apotekare och dietist. I den bästa av världar skulle vi alltid arbeta så med våra patienter – och ännu bättre vore det om även kommunens biståndshandläggare t ex var med i detta team.

Mitt andra studiebesök var på Gamleby hälsocentral. Det var oerhört inspirerande att se hur personalen tacklar läkarbrist, lokaler som inte är helt ändamålsenliga (och byggda på 60-talet, belägna på andra våningen), och en patientkrets som växer i antal och samtidigt bli allt äldre. Ja, jag fick en helt ny bild av vikten av att ha en väl fungerande hälsocentral i vår norra kommundel. Nu förstår jag också ännu bättre att en hälsocentral i en ort som inte har ett akutsjukhus har helt annan funktion och andra behov tillgodoses.

Ser fram emot ytterligare några fler besök i verkligheten innan nyår, och har du som läster några idéer tar jag tacksamt emot förslag.

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

