Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Heaven or hell??

2 kommentarer

Träffade en vännina i kväll. Hon började med att tacka för att jag och mina vänner i rätt del av kommunstyrelsen och barn- och utbildningsnämnden äntligen vågat klubba igenom vårdnadsbidraget.

Samtidigt har våra aningen hysteriska sossar illvrålat om ”kvinnofällor” (och jämfört med råttfällor där man lockar kvinnor med ost). Flera andra partier på båda sidor har hakat på i klagokören, ordet kvinnofälla är tydligen på modet.

Min väninna är väldigt upprörd över detta. Hon undrar när det  blev en kvinnofälla att ta ett moget och övervägt beslut, tillsammans med sin man, om att hoppa över en ny bil eller utlandsresa för att istället ta tillvara sina barns tid under de första dyrbara åren… ”Om man planerar sin ekonomi, vilket man väl gör när man planerar att skaffa barn, så ska det gå med lite uppoffringar”, säger hon. Hon har helt rätt. Detta är ett helt vanligt svenskt par med två barn, inte rika, inte fattiga.

Hon avslutar vårt samtal med orden: ”När jag står och gungar min lilla dotter i stadsparken en vacker vårdag har jag svårt att se hur det kan vara en fälla. Javisst, jag tappar några kronor på pensionen – men samtidigt kan jag bli gammal och blicka tillbaka på några fantastiska år tillsammans med mina barn. Det är svårt att mäta i pensionspengar….”

Klok tjej det där….

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

2 thoughts on “Heaven or hell??

  1. Grattis till ordförandeposten!
    Good Luck!
    Jan-Peter

  2. Underbart att läsa! Barnen är det viktigaste vi har och bör vara en stolthet att som mamma (eller pappa) att uppfostra sina barn! 😀
    Kram

Kommentera

