Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Falken i Frösvi

Lämna en kommentar

Ett par mil utanför Västervik, strax efter Hummelstad, ligger en gård som heter Frösvi. Familjen som bor där håller på med hästar och med tiden har allt fler av deras kompisar kommit till dem för att rida. Idag har man byggt ett ridhus och en kanonfin anläggning med klubbstuga, Falkens hästsällskap har blomstrat upp – mitt ute i den småländska skogen.

Själv håller jag inte på med hästar alls, men min fyraåriga brorsdotter är aktiv medlem i klubben så faster har vid något tillfälle ställt upp som funktionär vid deras tävlingar. Dock har jag aldrig tidigare varit i Frösvi, men idag fick jag det stora nöjet att vara med på en av deras hemmatävlingar.

Vilket underbart engagemang! Och vilket härligt evenemang! Mitt i skogen har de byggt en kanonfin hoppbana, med funktionärshytt, PA-system och kaffeservering! Massor med folk och dessutom var det maskeradhoppning så stämningen var på topp!! Kul!

Vad jag vill säga med detta?

Jo, jag insåg vilken enorm kraft och kompetens som finns i det svenska föreningslivet. Vilken kärlek föräldrar ger sina barn när de i ur och skur ställer upp och kokar kaffe, kör hästtransporter, pumpar fotbollar, vallar skidor osv osv. Och att det faktiskt i princip är gratis… för medlemsavgifterna i de flesta ungdomsklubbar är ytterst marginell!

På lördag har jag det stora nöjet att tillsammans med de andra tre partiföreningarna i Västervik få ställa ut på föreningsdagen, för att manifestera den kreativitet och kraft som föreningar har.

Men – Blackstad, Hummelstad och Hallingeberg (där Falken ligger) ställer ut med 15 olika föreningar. Helt otroligt, med tanke på att kommunen i sin helhet visar upp ett hundratal föreningar!

Jag hoppas på att många från hela norra Kalmar län dyker upp på Bökensved nu på lördag för att stötta vårt föreningsliv – och kanske bli medlem i någon av alla våra föreningar! För visst ska hela Västerviks kommun bli lika föreningstät som Blackstad med omnejd??

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

