Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Identitetskriser?

Lämna en kommentar

Här i Västervik har tidningen senaste dygnet skrivit om en lärare på gymnasiet som också sitter i Barn- och utbildningsnämnden, och i denna nämnd dessutom är kontaktpolitiker för – ja just det: Gymnasiet.

Då jag själv är fd lärare och kommunpolitiker så har jag också stått inför valet – vilken nämnd ska man sitta i? Ska jag utnyttja mina yrkeskunskaper eller ska jag utnyttja min nyfikenhet och mitt sunda förnuft i en nämnd där jag själv inte är insyltad yrkesmässigt?

För mig var det lätt. Jag kunde inte tänka mig att bli ”chef” över min chef.  Att ha verklighetskontakt är bra, men jag tror att man tappar perspektivet när man både jobbar inne i en verksamhet och sen också ska ta övergripande och strategiska beslut, dessutom utan att gynna eller missgynna kollegor…

Nu sitter jag istället i Socialnämnden och Kommunstyrelsen, skoljobbet har jag hoppat av. Jag slås av att flera partier i t ex Socialnämnden (då främst Sosseriet) inte har några problem att tillsätta personal från äldreboenden. Det är nog snarare ett undantag i de röda leden att INTE jobba inom den nämnd man själv sitter i. Varje möte sitter jag och retar mig på att jag inte begriper vem de avser när de säger ”Vi tycker…, Vi ska … ” osv – talar de i egenskap av nämndsledamöter, arbetsplatsombud eller – i värsta fall – fackförbund??

För det är väl fortfarande så att vi politiker ska representera väljarna? Eller har någon ändrat på spelets regler så att det numera handlar om att var och en ser om sitt eget hus, dvs försvarar sitt arbetsplatsrevir?

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

