Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Här och där…

Lämna en kommentar

Var på lite weekend i Oslo i helgen och flängde runt både dag och natt. Detta var mitt första besök i Oslo och jag tyckte staden var jättetrevlig, lite småstadskänsla men samtidigt lite modern storstad runt Aker brygge. Väldigt trevligt!

Men vad som slog mig var hur mycket utslagna människor t ex tiggare, uteliggare och prostituerade som man kunde se mitt i centrala Oslo. Trots att jag har bott i Stockholm och flitigt besökt stora stora städer som t ex Rio de Janeiro med stora sociala skillnader, så blev jag en aning förskräckt.

Att de prostituerade syns mer i Oslo än i Stockholm kan jag förstå, efter vår ändrade lagstiftning. Men tiggarna kan jag inte begripa. Dessutom är ju Norge tydligen ett så mycket mer välmående land än Sverige (och hela EU antar jag eftersom de helst håller sig utanför). Men jag är hemskt dåligt insatt  i just Norges politik och ekonomi så det är möjligt att de har väldigt stora sociala klyftor.

Ett intressant besök dock, fick mig att reflektera i alla fall!

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

