Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

och livet går vidare…

Lämna en kommentar

Jaha, då var två års valrörelse över i USA och bisarra marknadsföringssummor förbrukade.

Jag har med växande förvåning följt nyhetssändningarna det senaste dygnet och lyssnat på hyllningskörerna (här i Sverige ledda av Sahlin, Ohly och nu senast – Göran Persson). Det som har gjort mig mest paff är folks helt okritiska syn på Obama och hans roll som frälsare – jag hörde någon lite syrlig kritiker säga att Obama troligen är större än Jesus nu… Såg hans segertal och jag förusätter att Jesus vred sig i sin grav (om han nu har nån) och hade önskat att han hade kunnat elda massorna så. Fast då kanske den kristna kyrkan hade fått hitta någon annan symbol för det här med korsfästelse hade nog gått åt skogen: De romerska soldaterna hade bugat och ropat ”Yes we can” istället.

Jag är inte ovän av förändringar och lovar att göra mitt bästa för att uppskatt all förändring som Obama för med sig för det amerikanska folket, samma dag som socialdemokraterna slutar göra anspråk på hans politik som sin… för i slutändan så är faktiskt fortfarande de amerikanska demokraternas politik mycket mycket närmare oss moderater än sossarna.

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

