Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Än så länge lever intoleransen…

Lämna en kommentar

Att jag älskar min hemstad Västervik är det väl knappast någon som tvivlar på. Men det finns mycket som även vi här kan förbättra. T ex lider även vi, som många småstäder med oss, av att stan bebos av inskränkta och intoleranta människor.

I dagens VT berättar Emil Åkerö om hur det var att växa upp som homosexuell ung människa i en liten stad och om lättnaden när han rotade sig i Linköping.

Även om detta är ett par år sedan så vet jag att problemet fortfarande lever kvar här. Jag har ganska nyligen fått uppleva att homosexuella vänner till mig mer eller mindre skrämts bort från vår fina lilla stad… Att detta kan ske på 2000-talet är fullkomligt overkligt.

Och ännu värre är att de som gått i spetsen för trakasserierna varit vuxna, ansvarstagande människor.

Jag hoppas att den unga generationen växer upp i toleransens tecken och lär sig att älska och acceptera sina medmänniskor som de är. Och att vi i min generation och de äldre generationerna lever efter exakt samma etiska måttstock!

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

