Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Jag är så nöjd…

Lämna en kommentar

… med att jag sitter i Socialnämnden. Har precis landat hemma i soffan efter en dag med mina kollegor av lite blandade partitillhörigheter och känner så stor tillförsikt!

Herregud vilket engagemang alla uppvisar där (möjligen med något rött litet undantag). Och vilka utvecklande och givande diskussioner vi har, helst under våra gruppmöten. Ofta får jag höra att jag sitter i en tung och tråkig nämnd av folk som inte själva är med. Men de har så oerhört fel.

I vår socialnämnd jobbar vi med ett positivt framtidstänk, vi försöker se oss omkring i landet och anamma andras arbetssätt. Vi jobbar stenhårt med att individen själv ska få bestämma allt mer, personalen ska ta mer och mer kontroll över sin egen situation och varje gång vi lyckas så ser vi att alla blir mer nöjda och resurser uttnyttjas på ett sunt sätt.

Ja, ja vi har väl också våra mörka stunder och dagar när vissa besparingar kan kännas tunga att bära, men det är ändå ett kreativt gäng och som har en ganska öppen förvaltning som tar det vi säger på allvar och som vågar signalera när vi någon gång tänker lite galet…

Jag hoppas att alla (främst  borgerligt styrda) kommuners socialnämnder känner så här inför sin arbetsuppgift. För då kommer också våra medborgare känna att det finns en social trygghet i vårt land – och den är äkta…

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

