Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Min presentation till provvalet

Lämna en kommentar

Jag heter Malin Sjölander och tycker att det borde vara mer Västervik i Europa. Tycker du likadant? Då ska du fortsätta läsa.

Det som är viktigt för mig är först och främst miljöfrågor. Vi som bor i Västervik gillar Östersjön, därför skulle jag, som moderat EU-parlamentariker, vilja se till att detta prioriteras. Miljöpolitiken ska lösa våra problem, och Östersjön är vårt och våra grannländers stora gemensamma miljöproblem. Som Västerviksbo vill jag även i framtiden ha Sveriges bästa badplatser. Vad tycker du?

Jag tycker också att såväl mänskliga rättigheter som säkerhetspolitik är allt mer aktuellt för oss inom EU. Vi har länder som vill in som fortfarande har en del att önska när det gäller rättigheter, vi har flyktingströmmar in i Europa – där Sverige (och vi i Västervik) jobbar hårt med integrationsfrågor. EU är bra på mycket, men kan bli bättre. En sådan fråga är säkerhetspolitiken som kräver samarbete över gränserna. Brottsligheten rör sig oberoende av gränser, och det gör EU också. Narkotikahandel finns även i Västervik, en röst på mig gör skillnad i kampen mot den organiserade brottsligheten.
Jag tror att EU kan utveckla den gemensamma ekonomiska politiken så att vi blir starkare gentemot t ex USA och OPEC. Inte minst när en lågkonjunktur från USA ännu en gång påverkar även oss här i lilla Västervik.

EU är bra på mycket, men ska inte göra allt. Din röst på mig betyder mer Västervik i Europa och mindre Bryssel i Västervik. Jag vill verka för ett EU som är starkt men begränsat i sin makt. För vi i Västervik vill ju att beslut som påverkar vår kommun ska fattas av Västerviksbor. Moderaterna tycker också detta, och då är valet ganska lätt, eller hur?

Naturligtvis finns det en stor mängd frågor inom EU som engagerar mig förutom ovanstående, men just nu är det detta som ofta upptar mina tankar.

Malin Sjölander

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

