Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Anta utmaningen!!

Lämna en kommentar

Vårt oppositionsråd här i Västervik brukar kalla mig för den evige optimisten. Och det stämmer nog. När det blåser riktigt kallt och alla målar upp nattsvarta scenarier – då hittar jag alltid en liten glimt av hopp!

Så även när det gäller opinionssiffror. Läste idag att ännu en opinionsmätning där moderaterna får nästan 25 procent av väljarsympatierna, den senaste tidens ränteoro visar tydligt att svenskarnas förtroende för oss är stort när det gäller ekonomi. Men – detta kommer inte räcka till en valseger 2010. Enligt Sören Holmberg, professor i statsvetenskap, har inget block någonsin legat efter så här mycket och lyckats komma ifatt och vinna valet.

Jag tycker mig märka att många av mina parti- och allianskamrater redan har gett upp. Många tycker att regeringen inte är mediala nog och att de inte lyckas nå fram med sitt budskap.

Och då blir det lite ”Surt sa räven…”. Om vi förlorar så kan vi på något konstigt psykologiskt sätt skydda oss med ett ”Det visste väl vi redan 2008…”

Sorry, men det accepterar inte jag. De senaste veckorna har tydligt visat att när det blåser kallt och lågkonjukturen börjar göra sig påmind, det är då som våra väljare visar sina sympatier. Det är nu vi i alliansen  ska resa oss och visa vem som står för stabilitet, ekonomiskt ansvar och hållbara visioner.

Det är nu vi ska anta utmaningen att vinna valet 2010. Redan förra valrörelsen spetsade vi till oss och mobiliserade oss. Moderaterna syntes. Nu syns vi dagligen i pressen. Vår stadsminister är moderat, stora delar av övriga regeringen är moderater. Min hemmakommun styrs i mångt och mycket av oss moderater. Låt oss förvalta allt detta!

Vi måste från och med nu sträcka på oss och vara stolta över det vi har gjort hittills och det vi tänker göra innan valet.

För strävan måste vara att jag som kommunpolitiker i Västervik också är ambassadör och representant för landets övriga moderater och vår duktiga regering. Vi måste stötta varandra och hjälpas åt att föra fram vårt budskap mer tydligt än någonsin.

Låt oss anta utmaningen!

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

